Du har nettopp stjålet den magiske amuletten som kan redde verden fra de onde krefter. Men på vei ut av bygget ser du fem bevæpnede karer som løper mot deg og roper “stopp!” Hva gjør du?
Dette kan være en beskrivelse spilleder kommer med under et rollespill, og du som spiller må fortelle hva din karakter gjør. Ut fra dine valg vil spilleder komme med en ny beskrivelse, og du må igjen ta et nytt valg.
Denne syklusen av valg og beskrivelser er det som er felles for alle rollespill, men forskjellige systemer kan ha forskjellige settinger og regler. En svært vanlig egenskap for rollespill er bruken av terninger som bestemmer utfallet av dine valg. Om du ønsker at din karakter skal. for eksempel, klatre over en mur, snakke seg ut av en situasjon eller kanskje kjempe mot noen vil spilleder be deg kaste en terning. Utfallet av terningen bestemmer om din karakter lykkes i forsøket og historien vil utvikle seg deretter.
Settinger i forskjellige rollespill beskriver verden, teknologien og dens skapninger. Det mest kjente rollespillet Dungeons & Dragons har en high fantasy-setting. Den type setting sammenlignes enklest med Ringenes Herre. Middelalderens Europa men med magi, orker, alver, dverger og drager. Men andre rollespill kan ha settinger som en dystopisk framtid, vikingtiden eller nåtid. Disse kan igjen være realistiske eller ha sine unike trekk.
Noen rollespill kan være svært regeltunge, med egne regler og underregler for nesten alt en karakter kan eller vil gjøre. Andre rollespill er svært enkle regelmessig, hvor det ofte er opp til spilleder å avgjøre mye av det som skjer i rollespillet.
I et rollespill vil spillerne spille som karakterer. Dette er den personen eller skapningen som spilleren vil styre i løpet av spillet. Ofte får man lage en karakter selv, gjerne støttet og guidet gjennom regler til systemet, mens noen spill har ferdiglagde karakterer man kan velge mellom så man unngår å sette seg for mye i reglene om man er helt ny.
En spilleder er den spilleren som leder spillet. Spillederen har lest gjennom eventyret spillerne skal spille på forhånd, og har det fremfor seg imens man spiller. Man må ikke være en erfaren rollespiller for å innta rollen som rollespill. Ofte har ferdigskrevet eventyr fyldige beskrivelser over områder og situasjoner, og hjelpemidler for nye spilledere. Det er også mulig å lage egne eventyr og helt egne systemer også.
I rollespill er det kun fantasien som setter grenser. Gjennom innlevelse, improvisasjon og rollespill blir nye fortellinger og minner laget. Velkommen til en fantastisk hobby.