Du har nettopp stjålet den magiske amuletten som kan redde verden fra de onde krefter.
Men på vei ut av bygget ser du fem bevæpnede karer som løper mot deg og roper “stopp!”
Hva gjør du?
Dette kan være en beskrivelse GM kommer med
under et rollespill, og du som spiller må fortelle
hva din karakter gjør.
Ut fra dine valg vil GM komme med en ny
beskrivelse, og du må igjen ta et nytt valg.
Denne syklusen av valg og beskrivelser er det som
er felles for alle rollespill, men forskjellige
systemer kan ha forskjellige settinger og regler.
En svært vanlig egenskap for rollespill er bruken
av terninger som bestemmer utfallet av dine valg.
Om du ønsker at din karakter skal, for eksempel,
klatre over en mur, snakke seg ut av en situasjon
eller kanskje kjempe mot noen vil GM be deg
kaste en terning. Utfallet av terningen bestemmer
om din karakter lykkes i forsøket og historien vil
utvikle seg deretter.
GM er altså den som etablerer verden rundt,
hvem som er i den, hvilket humør de er i og
hvordan verden reagerer på ting spillerne gjør,
eller ikke gjør.
Dette med hjelp av setting og regler.
Hva er rollespill
GM
“Game-master”
Spill-leder
En GM er den spilleren som leder spillet.
Det finnes ferdige eventyr eller du kan skrive de selv.
(Det viktigste når man skriver eventyret selv er at alle er enig om reglene som gjelder. GM skal utfordre spillerne og lage motstand, men husk at hele gruppa er på lag om å ha det gøy)
GM’en har lest gjennom eventyret spillerne skal spille på forhånd, og har det fremfor seg imens man spiller.
Man må ikke være en erfaren rollespiller for å innta rollen som GM.
Ofte har ferdigskrevet eventyr fyldige beskrivelser over områder og situasjoner, og hjelpemidler for en ny GM. På baksiden av GM-skjermen står det ofte tabeller med regler så man slipper å bruke tid på å slå opp i boka.
Spill-leder
GM [Game-master]
DM [Dungeon-master]
Pynt for å sette stemningen
Du må veldig gjerne bruke lyd og lys
for å få fram de følelsene du ønsker.
GM-skjerm så
spillerene ikke kan se
de onde planene dine
Setting er historien og det som er rundt, altså verden man skal spille i og er kanskje det aller viktigste for et rollespill.
Rollespillsystem er kun
reglene og rammene
for spillet. Da er det
fokus på tall og det
mekaniske ved et
rollespill.
Settinger i forskjellige rollespill beskriver verden, teknologien og dens skapninger.
Det mest kjente rollespillet Dungeons & Dragons har en high fantasy-setting; den type setting sammenlignes enklest med Ringenes Herre, middelalderens Europa men med magi, orker, alver, dverger og drager.
Andre rollespill kan ha settinger som en dystopisk framtid, vikingtiden eller nåtid. Disse kan igjen være realistiske eller ha sine unike trekk.
Noen rollespill kan være svært regel-tunge, med egne regler og underregler for nesten alt en karakter kan eller vil gjøre.
Andre rollespill er svært enkle regelmessig, hvor det ofte er opp til GM å avgjøre mye av det som skjer i rollespillet.
Reglene skal kun sette retningslinjer for spillingen så alle er enig om hva som gjelder og ikke, det viktigste er at man har det gøy!
Setting og regler
I et rollespill vil spillerne spille som karakterer.
Dette er den personen eller skapningen som spilleren vil styre i løpet av spillet.
Hvis du lager karakteren din selv bestemmer du helt hvordan de skal se ut og hva de skal være flinke til med hjelp av GM og regelbøkene.
Da skriver man ned alt den personen kan, hvor gamle de er, hvordan de ser ut osv. Gjerne med ekstra notater med en bakgrunnshistorie.
I noen typer rollespill kan man gjøre det veldig enkelt og bare ha noen få ting man kan.
Som for eksempel i jule-episoden vår fra 2022.
Man kan kjøpe ferdigskrevne rollespill. De kommer ofte med ferdige karakterer som du får klar i hånda.
Da må du lese deg opp på karakteren og sette deg inn i hvordan det er å være noen som du ikke har laget selv.
I rollespill er det kun fantasien som setter grenser.
Gjennom innlevelse, improvisasjon og rollespill blir nye fortellinger og minner laget.
Velkommen til en fantastisk hobby.
Deg som spiller